Working ‘9 till 5’ life - Reisverslag uit Accra, Ghana van Wendy en Milou - WaarBenJij.nu Working ‘9 till 5’ life - Reisverslag uit Accra, Ghana van Wendy en Milou - WaarBenJij.nu

Working ‘9 till 5’ life

Blijf op de hoogte en volg Wendy en Milou

14 September 2012 | Ghana, Accra

Weer even een update vanuit Ghana.
Allereerst heel erg bedankt voor alle super leuke reacties! Echt heel leuk om te lezen!

Het werkende leven hier in Ghana is relaxed en dan ook echt relaxed! Voor ons Nederlanders misschien wel iets té relaxed. Dit scheelt wel want op tijd komen met de trotro is een kunst!
Maar wat hebben we gedaan? Dag 1: op pad met Charles, dag 2: wachten op en het regelen van de juiste bestandjes, dag 3 eindelijk echt aan de slag kunnen met het vertalen van cursussen voor de pharmacy school die Charles wil starten, ook dag 4 zijn we hard aan het werk geweest en hebben we onze opdracht al volbracht. Dag 5 is vandaag en moesten we aan Charles en Irene presenteren wat we hebben gedaan so far. Charles vond het allemaal goed! Hij neemt ons mee uit lunchen zometeen. Stageweek 1, bijna voltooid ;)

Woensdag zijn we na stage naar Osu (een wijk in Accra) gegaan. Schenen leuke, verwesterde, restaurantjes te zitten. Eerste stuk uiteraard met de trotro, daarna met een 'shared' taxi. Deze taxi's hebben bordjes op hun dak staan met de bestemming. Zodra de taxi vol zit vertrekt deze taxi ook pas. Handig om de kosten te delen maar kan nadelig zijn als je ergens op tijd moet zijn. Maar goed, zoals we afgelopen tijd gemerkt hebben is dat voor de Ghanezen geen beperkende factor, de tijd.

Zwalkend en hongerig liepen we door Osu waar we uiteindelijk de tip van Bart, de Nederlander die we eerder hadden ontmoet, hebben gevolgd en zijn we gaan eten bij mamma mia, een pizzeria. Heel raar, normaal zijn we als blanke erg schaars hier in Ghana maar zodra je dat restaurantje binnen stapt waan je je even uit de Ghanese wereld. Hier behoor je ineens weer tot de meerderheid en val je als blanke niet meer op, daar zijn juist de donkere mensen schaars.. Zoveel verschillende culturen die daar samen komen, het lijkt wel alsof alle buitenlanders daar naartoe gaan om te eten, als blanken onder elkaar.

De terugreis uit Osu was nog wel een dingetje. Gewapend met een volle buik van de lekkere spaghetti en 2 tassen met boodschappen wilden we terug naar ons guesthouse. Uiteraard met de trotro. Dit hadden we beter niet kunnen doen. Of jawel maar dan hadden we beter de goede trotro kunnen nemen.. Trotro nummer 1 was nog geen probleem, totdat we op de plaats van overstappen kwamen. Geen idee waar we naartoe moesten. Overal mensen, het was donker, er stonden wel trotro's maar blijkbaar stonden we aan de verkeerde kant van een ontzettend drukke rotonde, help! Gelukkig sprak een vriendelijke Ghanees (Daniel) Milou aan en vroeg waar we naartoe moesten. Hij wist de weg en gelukkig wilde hij ons naar de juiste trotro brengen. Het bleek dat wij inmiddels in het gevaarlijkste deel van Accra waren beland, at night, dus zo snel mogelijk weg hier. Snel wandelend tussen de hordes mensen en de vele ' kraampjes' (een andere benaming kunnen we even niet verzinnen) volgen we Daniel. Tijdens de 'barre' tocht worden we van alle kanten aangeraakt en word zo nu en dan een hand van 1 van ons vastgepakt met de bedoeling dat we stoppen waarschijnlijk. Gewoon achter Daniel aan lopen. Gelukkig heeft Daniel de trotro die ons naar Okponglo (busstop bij onze guesthouse) brengt gevonden. Bedankt, onze held! Of toch niet. Tijdens de rit herkennen we helemaal niks.. Gaan we wel de goede kant op? Vragen aan de man van de trotro. Hij geeft niet echt duidelijk antwoord.. Dan maar vragen aan de vriendelijk uitziende Ghanees naast Wendy. Hij zegt dat we in de goede trotro zitten, wat een opluchting. Na een praatje over van alles en nog wat vertelt hij de man van de trotro dat wij er straks uit willen. Nog een held! We bedanken hem voor zijn hulp en met een gerust hart lopen we in onze 'vertrouwde' omgeving naar ons guesthouse. Blij dat we terug zijn. Osu gaan we zeker nog een keer bezoeken, maar dan bij daglicht en deze terugreis is niet voor herhaling vatbaar..

Komend weekend gaan we een weekendje weg, nog meer genieten van ons verblijf in het mooie Afrika.
Het blijft verbazen hier, de vrouwen die alles op hun hoofd tillen (zelfs dingen die zo zwaar zijn dat je er al een hernia van krijgt als je er naar kijkt), de aparte manier van vervoeren met de trotro, het oversteken van de weg met rijdende auto's om je heen, de grote aantallen toeterende taxi's (alle taxi's die je naderen toeteren om te laten weten dat ze 'vrij' zijn) dus er word de hele dag geclaxonneerd waar Milou gek van wordt en antwoord met 'tuut yourself'.
Verder zijn er natuurlijk de gebruikelijke power dips en internet storingen.. het blijft Afrika!

Zoals Charles tegen ons zegt: It is going fine with my 'lekkerdings', ja het gaat goed met ons!

Ps. Als je ons wilt sms'en (gewoon naar ons Nederlands nummer) gebruik dan wel +31! Anders komen ze (waarschijnlijk) niet aan. Wendy heeft namelijk op haar verjaardag heel veel meldingen gehad van sms'jes die ze niet kan openen/niet kan zien wie ze heeft gestuurd..
Ps2. Speciaal voor Metta: we zijn hier helaas niet bereikbaar via whatsapp.. e-mail is al een luxe!
Ps3. Speciaal voor Julia: foto’s met kleine negertjes komen later!

• 14 September 2012 - 14:48

Opa En Else:

Meiden, wat een verhaal. Jullie zullen best wel in je piepzak hebben gezeten. Wat een land, je hoort en ziet vaak op tv over dit soort landen en steden, maar het zelf meemaken, dat is het natuurlijk. Waren wij een paar jaar jonger, we gingen ook (ha,ha).
    liefs van Opa en Else

• 14 September 2012 - 14:53

Wytske:

Haai, haai! Wat een spannende verhalen! Zo te lezen hebben jullie het ontzettend naar je zin! Fijn om te lezen. Geniet ervan meiden! En goed op elkaar passen! Xxx Wytske

• 14 September 2012 - 14:57

Metta:

Ha lekkerdings!

Fijn om te horen dat het goed met jullie gaat en dat jullie je goed redden als het niet allemaal volgens plan verloopt. Hier is het allemaal een stuk minder spannend, hoewel ik wel afgelopen weekend een auto heb laten oververhitten (buiten mijn schuld!) onderweg naar Brighton, waardoor mijn huisgenootje en ik in onze strandoutfitjes aan de kant van de weg terechtkwamen. Gelukkig blijken we een aardig goed team te zijn en hebben wij dat probleem vakkundig opgelost! Fotografisch bewijsmateriaal beschikbaar op verzoek ;) k hoop dat de stage naast relaxed ook leuk is! Waar gaan jullie dit weekend naartoe? In elk geval superleuk dat jullie veel van het land zien :) Fijn weekend en hou ons op de hoogte!

Liefs,
    Metta

• 14 September 2012 - 15:03

Elise:

Milow en Wendy! Wat klink het allemaal goed!
    Xx Elise

• 14 September 2012 - 15:05

Sanneke:

Hey lieverds!

Wat een avontuur! Heb de foto's bij het vorige verhaal nu ook gezien Wen;) Het zal wel erg wennen zijn allemallemaal, maar het klinkt leuk meiden:D Heel fijn weekend! Geniet ervan!

Wen, ik ga jou nog terug mailen. Zit nu in de trein richting Grunn...eindgesprek MCL! Ik houd jullie op de
    Hoogte! Xxxxxxxx

• 14 September 2012 - 15:23

Sjanna:

Hej Ladies,

Niet te snel werken hè?! Moeten jullie straks nog eerder naar huis omdat de stage al is afgerond ;)
    Veel plezier dit weekend!

Liefs,
    Sjanna

• 14 September 2012 - 15:24

Sjanna:

Ps. Mooie slaapzakjes gespot op de foto's haha. En hoe ging het ophangen van de klamboe Milou?

• 14 September 2012 - 15:39

Ine:

Heb weer jullie belevenissen gelezen. Wat een gedoe soms in een vreemd land.
    Op naar de tweede week stage, maar eerst een jungle weekend!
    Veel plezier allebei.
    Kus mama Ine.

• 14 September 2012 - 15:46

Siobhan:

Hé Wendy en Milou!

super om te lezen, en fijn dat alles goed gaat! Heel veel plezier daar, het is (helaas!) zo weer voorbij.. Ik kijk uit naar het volgende verhaal!

Xx

• 14 September 2012 - 15:57

Martina:

Klinkt goed allemaal! Mooi avontuur:) Ben benieuwd naar de volgende update!!
    Succes en have fun!

Liefs Martina

• 14 September 2012 - 18:41

Rhianne:

Hey Wendy en Milou,
    Wat een avontuur al de eerste week!
    Nog heel veel plezier en ik wacht op de volgende update!
    kus

• 15 September 2012 - 12:44

Anja:

Lieve Milou&Wendy!
    Mooi verhaal weer geschreven, genieten om te lezen! :) Klinkt ook erg spannend allemaal, lekker avontuurlijk haha! Jullie stageweek 1 afgerond, ik ook week 1 op de kindergeneeskunde en dat was best leuk! :) Jammer genoeg is in Nederland tijd wel erg belangrijk en had ik me gister bijna verslapen..oeps! Jullie moeten dus nog maar dik genieten van die relaxtheid :) doe rustig aan, voorzichtig aan en heb vooral veel plezier! Als het maar wel gezellig is he!
    Dikke tuut!
    Anja

• 16 September 2012 - 23:14

Willem Toren:

Spannende verhalen hoor, leuk om te lezen en ook leuke foto's!
    Op naar het volgende avontuur :)

Groetjes, Willem

• 17 September 2012 - 12:43

Lianne & Geert-Jan:

Lieve Wendy & Milou,

Wat hebben jullie weer een leuk verhaal geschreven. Moet zeggen
    dat ik toch best wel een beetje jaloers ben na het lezen van zo`n verhaal.
    Het is omdat ik geen tijd heb, maar anders had ik even om het hoekje gekeken ;).
    Geniet er van en tot het volgende verhaal lekkerdings

Dikke tut op`e snut
    Lianne & Geert-Jan

• 17 September 2012 - 19:42

Dorien:

Heej lieve meiden!

Hoe is het met jullie? Wat een geweldige verhalen en leuke foto's zeg! Doen jullie wel voorzichtig?!
    Heel veel plezier nog!

Dikke kus Dorien

• 08 Oktober 2012 - 11:51

Oane En Afke:

hallo Wendy & Milou
    Wat een avontuur met de trotro pfffff Gelukkig dat er dan een aardige meneer komt die je weg wijs maakt.
    Pas maar goed op je zelf en geniet van de mooie dingen die op jullie pad komen.
    Wat de nare dingen betreft, fijn dat je die met iemand kunt delen die weet waar je het over hebt.
    Liefs en een hartelijke groet van Oane en Afke