“Akwaaba obruni!” (Welcome white person!) - Reisverslag uit Accra, Ghana van Wendy en Milou - WaarBenJij.nu “Akwaaba obruni!” (Welcome white person!) - Reisverslag uit Accra, Ghana van Wendy en Milou - WaarBenJij.nu

“Akwaaba obruni!” (Welcome white person!)

Blijf op de hoogte en volg Wendy en Milou

10 September 2012 | Ghana, Accra

Daar zijn we dan, in Afrika, Ghana. Na twee vluchten met British Airways zijn we veilig en wel geland op Afrikaanse bodem. Omdat het donders koud was in het vliegtuig (gehuld in een dik vest en verstopt onder een aangeleverd fleece plaid hebben we de vlucht moeten doorstaan) was het wel even zweten toen we de benauwde lucht van 24 graden in kwamen (terwijl het al 20:30 Ghanese tijd was dus 22.30 Nederlandse tijd (ja er is toch wel tijdsverschil)). Volgens Charles (een apotheker die ons van het vliegveld kwam halen) wordt 24 graden in de avond als koud ervaren door de Ghanezen… Dus dat wij blijkbaar in het koudste seizoen van het jaar zijn gekomen vinden wij als blanke dames dan ook niet heel erg ;)

Na aankomst werden we door Charles naar ons verblijf voor de komende 2 weken gebracht. Een guesthouse, van de Brothers of Sint John of God, oftwel vanuit de kerk. Een prima verblijf, we hebben alles wat we nodig hebben. Een ruime kamer met 2 bedden (die overigens prima slapen) plus een badkamer met toilet en douche. De douche kan echter maar op 1 temperatuur: stand steenkoud. De muskietennetten hebben we zelf creatief opgehangen door een waslijn door de kamer te spannen en zo hebben we onze bedjes (hopelijk) muggenvrij gemaakt.

Zaterdagmiddag werden we opgehaald door Charles plus de rest van zijn gezin: Monica zijn vrouw en hun 4 kinderen. Samen zijn we op pad gegaan omdat wij nog een aantal zaken moesten regelen en zij ook. 1 ding wat ons gelijk opviel is het geduld dat ze hier hebben. Alles duurt en duurt ontzettend lang. We zijn de hele middag op pad geweest maar hebben uiteindelijk vrij weinig gedaan. Geen haast. Dit is trouwens in het verkeer wel anders, ondanks dat de auto’s nog wel dezelfde kant op rijden is het toch 1 grote chaos met links en rechts inhalen en continue getoeter (lijkt wel een beetje Colombia). Een Nederlandse chauffeur zou waarschijnlijk helemaal flippen, vandaar dat we ons maar laten rijden. Genoeg keus in taxi’s en trotro’s (dit zijn gammele busjes die zoveel mogelijk mensen proberen mee te nemen). Omdat met de trotro een goedkope manier is om van a naar b te komen hebben we gisteren de proef op de som genomen. Met de trotro naar Accra city centre. Slechts 0,70 Cedi p.p. (ongeveer 30 eurocent) hebben we voor deze reis van 20 minuten betaald. Daar kunnen ze in Nederland nog een voorbeeld aan nemen!

Gisteren, de dag dat Wendy 24 kaarsjes uitblazen mocht, zijn we op verkenningstocht door Accra gegaan . Onderweg kwamen we een Memorial Park tegen van de eerste president van Ghana, Kwame Nkrumah. Voor de ingang werden we (alweer) aangesproken door Ghanese jongens die onze naam wilden weten. Bij terugkost zouden ze klaar staan met een ‘surprise’. Toen we het park weer uit kwamen stonden ze klaar met een zelf gemaakt armbandje, met inderdaad onze namen in de kleuren van de Ghanese vlag (rood, geel en groen). Na wat onderhandelingen van Milou, hebben we de bandjes voor bijna de helft van de prijs kunnen bemachtigen.

Met een mooi bandje om de pols hebben we onze wandeltocht om het centrum te verkennen verder gezet. Achteraf bleek dat we nooit echt in het centrum zijn geweest, maar de tocht was wel leuk. Omdat we het lopen zat waren en we honger kregen, het was inmiddels al half 2, hebben we de taxi naar La palm Beach genomen. Een leuk strand met allemaal strandtentjes en 1 plek waar je de zee in mocht (blijkbaar kunnen de Ghanezen niet zwemmen en mag je daarom alleen op de bewaakte 15 meter (breed) zwemmen, anders wordt je teruggefloten). Na een bordje patat hebben we een stukje over het strand gelopen. Lekker liggend werden we nu aangesproken door een Nederlander. Weer eens wat anders. Hij woont en werkt hier al 9 jaar als directeur van een bedrijf die shea butter (notenvet voor de huid) maakt in het noorden van Ghana (Tamale) en verkoopt aan Amerika (Body Shop). Met allemaal tips op zak hebben we afscheid genomen en nummers achter gelaten om nog eens te meeten. Helaas werden we hierna ook nog aangesproken door 2 Ghanezen, die graag met ons mee gingen, of wij met hun, maar die we vriendelijk hebben verzocht ons toch te laten gaan. We waren er wel een beetje klaar mee en eentje wilde zelfs met ons mee verder op reis door Ghana… Vanaf het strand werd ons verteld dat we beter met de taxi terug konden gaan, want anders moesten we met de trotro tig keer overstappen. Taxi’s genoeg, we werden gelijk aangesproken. Toen we instapten gebaarde de chauffeur naar 2 anderen en tot onze grote verbazing werd de taxi geduwd. Na 20 meter ging de motor eindelijk draaien en hielden we ons hart vast of we veilig thuis kwamen. De spiegels waren gebarsten, de kilometerteller deed het niet, de auto zag er niet uit en elke hobbel deed zeer aan de billen, maar we zijn veilig thuis gebracht.

Al met al, hebben we het leuk maar is het toch nog wel een beetje wennen hier. De huizen die je geen huizen kunt noemen, het rode zand dat overal gaat waar je niet wilt, de schattige, lachende, zwaaiende, kleine kinderen die dingen naar je roepen die je niet verstaat (maar waarschijnlijk wel kunt raden) omdat het waarschijnlijk een dialect is, maar vooral het feit dat we anders zijn. Vooral in de armere wijken is het blijkbaar toch bijzonder om blank te zijn. Ook zeggen ze dat de officiële taal hier in Ghana Engels is, en dat iedereen dat spreekt, toch kunnen wij er weinig van verstaan. Het is Engels met een heel raar accent en waarschijnlijk wat dialect erbij.

Vandaag onze eerste stagedag, kijken wat ons dat brengt. We zijn ‘at the office’ en hebben een computer met internet. Net introductie gehad en Charles zal ons vandaag mee op pad nemen. Gisteravond geprobeerd internet te krijgen met onze telefoon als hotspot, maar dit werkte helaas nog niet.

Namens Wendy: Iedereen die een berichtje gestuurd heeft heel erg bedankt! Helaas kan ik niet iedereen persoonlijk antwoorden (dat wordt een beetje te duur), maar ik ben wel erg blij met alle berichtjes! En Milou, bedankt voor je cadeautje! ;) Zo voelde ik me toch een beetje jarig.

Ps. Foto’s komen later, of na de reis, want uploaden gaat op dit moment te lang duren.

• 10 September 2012 - 14:07

Rob:

Prachtig! Een cultuurshock wil ik het niet noemen, maar anders is het wel. Gelukkig heb je je Colombia ervaring, vergelijkbaar met verkeer en (opdringerige) verkopers.
    Wendy: het is te laat, maar nu wens ik je een heel mooi jaar toe. Proficiat. Hadden ze daar kaarsjes dan?
    Jullie beiden: heel veel plezier. Sterkte met "werken", ha ha. Doe de groeten uit NL aan Charles en zijn familie.
    PS: tis hier ook warm :)

• 10 September 2012 - 14:10

Jetty Van Der Plaats:

Hallo Wendy en Milou,
    We hebben de site gevonden en gaan jullie belevenissen volgen. We wensen jullie veel plezier en geniet van alles wat jullie mee gaan maken!! Wendy nog van harte met je verjaardag!
    Liefs Jetty

• 10 September 2012 - 14:51

Karin:

Milou & Wendy!

Hahahaha, wat een herkenbaar verhaal! Zijn wij ook eens bijzonder he;-)! Pas maar op straks willen ze nog met je trouwen! Dan moet je ff een nep ring kopen.:-P. Het klinkt echt als een avontuur! Nu al leuk om te lezen dus we zijn altijd benieuwd naar meer! Maar dat komt wel.
    En jullie hebben er in ieder geval een mooi armbandje aan over gehouden waar we nog een foto van te goed houden lijkt me:-). Hoe bevallen de eerste stagedagen? Zijn ze zelf veel op tijd op het werk of valt dat ook allemaal met geduld te beproeven?
    Succes deze week!!

xxxxx Kaar!

• 10 September 2012 - 15:15

Sophie:

Hai Milou & Wendy,

Leuk verhaal! Jullie zijn alles dus al goed aan het verkennen daar en zo te lezen hebben jullie de plaatselijke friet tent ook al ondekt ;) Ben benieuwd hoe de eerste stage dag is/was?! Heel veel succes en plezier in ieder geval gewenst!

Sophie

• 10 September 2012 - 16:12

Julia:

Haaai! Erg leuk verslag :) Ik heb het al helemaal gelezen, met die foto's van lieve kleine negertjes komt het helemaal goed (ja Milou, dit is mijn opdracht aan Wendy, dat ze veel foto's moet maken van (julie met) lieve kleine negertjes) Nogmaals gefeliciteerd Winkie hihi! Veel plezier daar, succes op stage en pas goed op jezelf en elkaar. Xx Julia

• 10 September 2012 - 17:09

Opa En Else:

Hallo meiden,

Wat een leuk verslag, we krijgen hierdoor echt een goed beeld van de omgeving waar jullie nu leven. Hectisch en ook tranquilo!

Nu aan het werk, weer een andere ervaring.

Heel veel succes,

liefs van opa en Else

• 10 September 2012 - 18:31

Metta:

Ha lieve meiden!

Leuk verslag van al jullie indrukken en avonturen. Fijn dat jullie goede accomodatie hebben en dat Wendy zich toch een beetje jarig voelde. Ik bedacht me later dat Whatsapp misschien niet de handigste contact methode was, dus als je mijn berichtje niet gekregen hebt alsnog gefeliciteerd, Wendy! Ook ik ben benieuwd naar de eerste stagedagen. Lief zijn voor elkaar en niet met (enthousiast roepende) vreemde mannen meegaan ;)

Dikke tút!

• 10 September 2012 - 19:43

Hiet En Mem De Vries:

lieve meiden wat een mooi verhaal zo weten we weer wat meer.
    ik wens jullie een hele mooie tijd daar toe.
    en voorzichtig zijn jullie wel dus dat is fijn te lezen al wisten we dat ook wel.
    wij zijn ook klaar voor vertrek.
    pas goed op elkaar tot de volgende krabbel.
    leafs heit en mem

• 10 September 2012 - 23:41

Henk En Debbie:

Hey Wendy en Milou,

Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Wendy nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Succes met jullie stage :-D

Liefs Henk en Debbie

• 11 September 2012 - 11:58

Angelien:

Leuk verslag!! Wat een andere wereld he, doet me gelijk denken aan toen ik in Suriname aankwam;) vooral dat je zo weinig doet op een dag en dat iedereen zo chill is.. gelukkig wen je er vanzelf aan...
    Succes Dames!!! enne voorzichtig he!

• 11 September 2012 - 13:51

Ine:

Leuk verhaal hoor! zie mijn email. xxx

• 11 September 2012 - 20:47

Hendrik:

Hoi Wendy en Milou,

Wat een ontzettend leuk verhaal. Bij het lezen van zo'n verhaal begint het reizen weer te kriebelen. Geniet ervan, want voordat je het weet is het voorbij. Ik ben nu alweer nieuwschierig naar jullie volgende verhaal. Have fun!

Groetjes,
    Hendrik

• 12 September 2012 - 12:26

Ina:

Hoi Wendy,

Ik had net op de vorige pagina(die van 7 sept.) een berichtje gezet en verstuurd toen ik dit verhaal zag. Haastige spoed is dus niet goed hi,hi....Dacht in de lunchpauze even een "krabbel"te kunnen doen.
    Prachtig verhaal, je waant je al bijna in Afrika. Ga vooral zo door met schrijven als het lukt. We vinden het erg leuk om op deze manier van jullie belevenissen te horen.
    Heel veel succes met jullie stage en tot horens.

Groetjes van Ina&Lolke Jan

• 12 September 2012 - 13:11

Sjanna:

Hej Milou!

Leuk om zo te lezen wat er allemaal gebeurt aan de andere kant van de wereld :).
    Ben benieuwd hoe de stagedag is verlopen. Het lijkt me sowieso al wennen aan het werken in de hitte, haha. Blij dat het muskietennet hangt, dat was voor ons vaak een heel getob!

Sjanna

• 12 September 2012 - 18:20

Lianne & Geert-Jan :

Hallo zus & Milou,

Hier even een berichtje vanuit het 'mooie' Friesland. Zo te lezen hebben jullie het onwijs naar jullie zin daar in Ghana :). Op het vriendelijke bezoek van Wendy zal ik voortaan altijd een berichtje achterlaten op jullie site. Wendy, ik had het wel gelezen hoor ;). Heel erg veel plezier de komende weken en geniet ervan. Voor je het weet zit je weer in het vliegtuig terug naar Nederland.

Lianne & Geert-Jan

• 12 September 2012 - 21:31

Marijke Postma:

Hey lieve Wen,
    gelukkig heb je de berichtjes wel gehad (Mariska en ik hebben zondag nog één op je gedronken en wij waren al in dubio in Marssum of je tel. het nog wel zou doen..!). Ik heb me inmiddels ook aangemeld voor de e-mail dus dan krijg ik ook nog bericht als ik vergeet deze site te checken. Zou leuk zijn als jullie inderdaad regelmatig een berichtje kunt plaatsen maar niet erg als het niet lukt hoor! Klinkt alsof jullie het nu al super naar jullie zin hebben! Ennuh Wen... misschien dat jij je toch eens zou moeten verdiepen in de Ghaneese mannen: zo te horen aan aandacht geen gebrek! ;) haha Ik ga je zeker snel even bellen: zag dat het tijdsverschil 2 uur is dus dan kan ik tot laat nog bellen!! Geniet heel veel van alles wat julie beleven, veel leuke dingen doen samen & tot snel!!!
    Heel veel liefs van Marijke (& groetjes van Durk!)

• 14 September 2012 - 15:59

Ellen Groote Haar:

Hoi Milou en Wendy, zo te lezen al spannende en leuke dingen meegemaakt. Leuk om via deze site jullie stage daar te volgen. Dat doen wij op dit moment (vrijdagsmiddags) vanuit een regenachtig Nederland. Heel veel succes toegewenst.
    Liefs Ellen en Rob uit Enschede

• 16 September 2012 - 18:15

Hans En Ria Olthof:

Hoi Milou,

Wat een verhalen! Jullie zij daar in een heus avontuur terecht gekomen. Ik had via
    Monique (zusje) al wel veel verhalen over Afrika gehoord maar je kun het pas echt begrijpen als je er bent. De schattige donkere kindjes; je kunt er niet genoeg van krijgen! Het klimaat, de vrolijke mensen, het rode zand het hoort er allemaal bij. Maak maar veel foto's dan kunnen we mee genieten. Maak er iets moois van en geniet van de relaxte sfeer en vergeet het haastige leven in Nederland maar even. Maar .......wees wel voorzichtig, ok!!

Hans en Ria