Stage uit, backpacken aan - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Wendy en Milou - WaarBenJij.nu Stage uit, backpacken aan - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Wendy en Milou - WaarBenJij.nu

Stage uit, backpacken aan

Blijf op de hoogte en volg Wendy en Milou

26 Oktober 2012 | Ghana, Hohoe

En dan is het ineens zover. De 6 weken stage zitten er op en het ‘echte’ backpacken kan beginnen. Na afscheid te hebben genomen van onze collega’s in Jirapa zijn we zaterdagochtend vertrokken naar Wa. Eenmaal in Wa werden we bij de Kunateh Lodge afgezet. Lodge klinkt luxe, maar het was allesbehalve dat. Wel prima hoor, breed bed, badkamer, fan, maar niet echt schoon en heel oud en vervallen. Ach, het is maar voor 1 (kort) nachtje, dat overleven we wel. Vanaf Wa wilden we naar Wechiau, waar je tijdens een kanotocht over de Black Volta nijlpaarden kunt spotten. Maar dan moet je wel in het goede seizoen komen. En laat dat nou net niet het geval zijn. Toch besloten we de kanotocht te maken, ook al wisten we van te voren dat we geen nijlpaarden zouden zien. Samen met een collega van de ziekenhuisapotheek in Jirapa, haar broer, zijn dochtertje en een vriend van hun zijn we op pad gegaan. Om van de auto bij de kano te komen moesten we nog wel een wandeltocht afleggen. Oftewel, een tocht op de blote voeten door de modder in de hitte van de brandende zon. Laten we zeggen, het echte Afrika-gevoel. Eenmaal bij de rivier konden we Burkina Faso aan de overkant zien, de Black Volta is als het ware de grens tussen Ghana en Burkina Faso. We gingen in een kano met roeier, dus wij hoefden alleen te zitten en te genieten. Op de terugweg hebben ze ons nog meegenomen naar een dorpsmarkt. Overal ‘kraampjes’, enorme drukte en heel veel te koop. Je kon er zelfs een antibioticakuurtje kopen! Erg leuk om een kijkje te nemen op zo’n markt.

Zondagochtend was het weer tijd om vroeg op te staan. Om 04.00 richting het station om een busticket te bemachtigen. Met veel moeite is het gelukt om tussen de dringende Ghanezen 2 sta-tickets te veroveren, want helaas waren de stoelen al bezet. Nu richting Larabanga. Hier hebben we een rondleiding door het dorpje gehad en de oudste mud-and-stick moskee van Ghana bekeken. Van de buitenkant, al moesten we wel entree betalen. Best raar, entree betalen terwijl je sowieso niet naar binnen mag, maar vooruit. Na de rondleiding door het dorpje zijn we richting Mole national park gegaan. Dit is het grootste wildlife sanctuary van Ghana. Omdat we in de ochtend al aankwamen hebben we eerst heerlijk bij het zwembad gezeten. In de middag zijn we op jeep safari geweest. Een tour van 2 uren bovenop een jeep waarbij we verschillende soorten apen, pumba’s (zwijntjes dus) en verschillende soorten antilopen hebben gezien. Heel even dachten we nog olifanten te kunnen spotten; rennend achter de gids (met shotgun) aan door het hoge gras, maar helaas. De volgende ochtend hebben we, na een avondje met drie Deense meiden en hun Ghaneese gids, gezamenlijk de safari te voet gedaan. Op rubberen laarzen (was verplicht omdat we door modder en water moesten). Geen aanrader want 2 uren door de natuur lopen op rubberen laarzen zorgt voor blaren. But we made it. Na een middagje zwembad hebben we ons verblijf in het park afgesloten met een diner met de Deense meiden en vertok de bus op dinsdagochtend om 04.00 uur richting Tamale.

Eenmaal in Tamale hebben we onze backpack naar ons verblijf van die avond gebracht en gingen we op pad naar 2 communities die shea-butter maken. Deze tour hebben we geregeld via een Nederlander die we eerder in Accra hebben ontmoet, hij heeft namelijk een Shea-butter bedrijf in Tamale. We hebben het proces gezien: van noten malen, notenpuree kneden, vet eruit scheppen en koken, dan filtreren en uiteindelijk uitharden tot een boter. Het werk wordt alleen gedaan door vrouwen. De boter wordt gebruikt voor de huid (tegen de zon en/of voor het zwemmen), voor je haar, om te koken, het is een natuurlijk product en dus ook eetbaar.

Bij het guesthouse hadden we inmiddels een Ghanees ontmoet (die een (ex)vriendin in Groningen heeft, ja hoe verzin je het) die ons dinsdagmiddag nog de stad heeft laten zien. Omdat we graag nog naar het oosten wilden gaan besloten we woensdagochtend de vroege bus uit Tamale terug naar het zuiden te nemen. Waarom niet gelijk van het noorden naar het oosten reizen zou je denken. Dat hadden we wel in gedachten, maar omdat de wegen van noord naar oost zo slecht zijn is dat eigenlijk niet te doen. Dus na een busreis van 13 uren en 1 klapband waren we weer terug op de plek waar het allemaal begon, in Accra. Maar niet voor lang. Donderdagochtend zijn we gelijk doorgereisd naar het oosten. Hier kunnen we genieten van een heel ander stukje Ghana. Groen Ghana. Relaxen aan de Volta rivier, watervallen bekijken en van de mooie omgeving genieten.
De temperatuur ligt hier weer een stukje lager dan in het noorden (al is het nog steeds warm) en regent het hier iets meer. Helemaal niet erg hoor, juist wel lekker ;)

Alles gaat goed met ons (afgezien van de vele jeukbulten die we hebben). We vermaken ons nog prima en we kijken uit naar de komende week waarin we naast ‘geplande’ tripjes ook veel gaan relaxen.

Wederom geen foto’s dit keer, want het internet is gewoon niet goed genoeg daarvoor. Nog maar 1 weekje, dan vliegen we alweer terug naar Nederland. Dan mogen jullie de foto’s komen kijken!

• 26 Oktober 2012 - 22:33

Anja:

Geweldig! Ik geniet elke keer weer van jullie verhalen. Hoop dus dat er nog een berichtje door kan komen voor je thuiskomst, Kijk nu al uit naar de foto's. Milou: tot gauw!

• 28 Oktober 2012 - 11:49

Heit En Mem:

lieve lieve lieve meiden
    jullie laatste dagen in ghana gaan in.
    geniet ervan wat hebben jullie veel gezien, meegemaakt, ervaren.
    deze trip zullen jullie nooit weer vergeten deze ervaring pakt niemand jullie ooit weer af.
    jullie hebben wel geleerd wat geduld krijgen is.
    ik ben zo benieuwd naar al je verhalen meid. ook zijn we erg blij je vrijdag weer te kunnen omhelzen.
    ik zie er zo naar uit ben er nu wel klaar mee.
    voor ons als ouders valt het niet mee je dochter zo lang te moeten missen.
    en dan haar te laten gaan naar een land als ghana.
    maar het is gelukkig allemaal goed gegaan. lieve meiden genietse de laatste paar dagen.
    en tot vrijdag.
    dikke knuffel en leafs dyn heit en mem

• 28 Oktober 2012 - 13:17

Sanneke:

Wat een lief berichtje van je ouders Wen:):) Geniet van jullie laatste weekje lieverds! En ik kan niet wachten om jullie weer te zien:D En om nog meer verhalen te horen en foto's te zien!

Dikke kus

• 28 Oktober 2012 - 19:29

Marja:

Geweldig wat een leuke avonturen hebben jullie weer beleefd. Relax nog lekker voor je weer in de drukke mallemolen van nederland terugkomt. Alvast Goede reis terug gewenst. groetjes Marja

• 28 Oktober 2012 - 22:46

Alie:

He meiden, wat is dat snel gegaan... Nu is het al bijna weer voorbij... Geniet van jullie laatste weekje avontuur en we wensen jullie een veilige, vlotte thuiskomst toe! Wen, die foto's komen we zeker bekijken! Tot snel! Liefs fam keizer

• 28 Oktober 2012 - 23:09

Susan :

Hey meiden,
    Mooi verhalen hoor! Geniet nog van de laatste week en van de laatste avonturen.
    Wij komen snel jullie foto's bekijken hoor Milou! Ben benieuwd naar beelden bij jullie verhalen...
    Liefs Suus

• 29 Oktober 2012 - 12:37

Metta:

Ha lieve stoere meiden!

Wat gaat de tijd snel he? Het lijkt nog maar zo kort geleden dat we allemaal nog in Groningen zaten en nu gaan jullie alweer bijna terug. Ik hoop dat jullie nog een paar fantastische laatste dagen hebben en een goeie reis naar huis. Ik ben benieuwd naar de foto's en verhalen!

Metta

• 29 Oktober 2012 - 12:37

Metta:

Ha lieve stoere meiden!

Metta

• 29 Oktober 2012 - 13:24

Debbie:

Hoi hoi,

Zo wat gaat dat snel zeg. Jullie hebben weer een leuk verhaal geschreven en weer leuke dingen meegemaakt. Nog een paar dagen en dan kunnen we nog meer spannende verhalen horen.
    Geniet van de laatste dagen en de warmte (we gaan hier alweer behoorlijk richting het vriespunt haha).
    En natuurlijk alvast een goeie reis terug gewenst!

Liefs Debbie

• 29 Oktober 2012 - 21:15

KaTo:

Hoi WendyMilou,

Nou, inderdaad, wat gaat het allemaal snel en wat hebben julllie vee meegemaakt! Jammer te horen dat de beesten voor de bulten ook daar toe slaan. Maar het vooruitzicht is goed: nog een kleine week relaxen!
    Geniet er vooral heel erg van want voor je het weet is het avontuur voorbij.
    Alvast een goede terugreis en sterkte met de cultuur/natuurshock hier in NL!

ton en karin

• 30 Oktober 2012 - 10:49

Karin:

Jeetje wat vliegt de tijd voorbij zeg!
    en wat toevallig dat die man een vriendinnetje had in Groningen. Ik gok zo dat over een maandje jullie zijn vriendinnetjes uit Groningen zijn voor de nieuwe mensen die langskomen! Hoe toevallig is het dat al die mensen ineens een vriendin hebben gehad in Nederland, hahaha. Ik vind dat echt fantastisch!
    Jullie safari klinkt wel spectaculair zeg! Met laarzen door de modder, achter mannen aan rennen met geweren! Super gaaf! Ben er benieuwd naar de foto´s Milou! Kom snel kijken!
    vergeet je muts niet op te zetten als je terug komt!

xxxxx

• 30 Oktober 2012 - 19:29

Ine:

Hallo lieve meiden,

Nog een paar daagjes genieten en dan zie ik jullie op schiphol. Gezellig dat ik jullie dan weer kan vasthouden. Over toeval van Karin gesproken: Vorige week in Rome, kwamen we op het St. Pietersplein
    iemand uit Ghana tegen. Ze verkocht kaartjes voor de rondleidingen in Vaticaanstad en kwam uit
    Kumasi. Grappig hè!
    Tot vrjdag en veel plezier de laatste paar dagen.

Kus mama.