Into the jungle - Reisverslag uit Accra, Ghana van Wendy en Milou - WaarBenJij.nu Into the jungle - Reisverslag uit Accra, Ghana van Wendy en Milou - WaarBenJij.nu

Into the jungle

Blijf op de hoogte en volg Wendy en Milou

18 September 2012 | Ghana, Accra

Ons eerste ervaring met het Ghanese voedsel is achter de rug. Wat hebben we gehad? Fufu! Weten wat dat is? Gestampte Cassave in een soep, met stukken geitenvlees. En waar we in Nederland onder toezicht van onze ouders netjes met bestek hebben leren eten, moesten (is het gebruikelijk dat) we nu, met de handen eten, yeah!
Maar goed, een hele ervaring. Met de vingers een stukje van de in de soep liggende bol cassave af 'knippen' en dan opeten (zonder te kauwen). Het klinkt makkelijk maar valt in het begin dik tegen want de soep is heet dus je brand je vingers, en het 'knippen' is een kunst op zich. But we made it! En het was nog lekker ook. Maar goed dat Charles tegen de gastvrouw had gezegd dat ze het voor ons niet al te spicy moesten maken, dat hadden onze darmen vast nog niet hadden aangekund..

Zaterdagochtend zijn we in alle vroegte vertrokken om een weekendje naar Cape Coast te gaan. Een plaatsje hier 3 uren rijden vandaan. De bus er naartoe ging natuurlijk pas weer weg toen hij helemaal vol zat, maar gelukkig was dat al om kwart over 8, dat viel niet tegen. Onderweg konden we naast mooie stukken natuur genieten van heel veel hobbels in de weg en een über slechte Ghanese serie die werd afgespeeld. Eenmaal aangekomen in Cape Coast hebben we daar the Cape Coast Castle bezocht. Een mooi kasteel met een historie van slavernij met een 'door of no return' waar ook Nederland nog aan heeft bijgedragen.
Na dit culturele uitstapje zijn we naar Kakum National Park gegaan. Een regenwoud, ook wel jungle genoemd. We hadden het nummer van een gids (Eric) via via gekregen en met hem hadden we afgesproken. Eenmaal daar aangekomen bracht hij ons eerst naar onze slaapplaats voor die nacht. Een tent midden in the Bush! De beklimming er naartoe was al erg vermoeiend en wisten we zeker dat een carrière in het leger voor ons niet is weggelegd.

In de avond sloten 6 andere dames zich bij ons aan die ook in het, uit drie tenten bestaande kamp, sliepen: 4 Engelse dames, een Duitse en een Zweedse. Daarnaast werden we vergezeld door 3 gidsen en 2 vrienden van hen. Eerst lieten de gidsen ons onder het genot van een ntunkum (lokale palm wijn) kennis maken met kenkey. Dit is gefermenteerde maïs ingepakt in 'plantain' bladeren, met een eigen gemaakte spicy sausje erbij van (heel veel) peper, ui en tomaat. En vis (die keihard stonk dus die hebben we maar laten liggen).

Daarna werd het tijd om de night hike te doen. In het donker het regenwoud in met alleen een zaklamp (en onze gidsen natuurlijk). Ondanks dat we weinig dieren hebben gezien (op een duizendpoot, aantal spinnen en heel veel 'killing ants' na) was het een ontzettend leuk avontuur! Toen we dik anderhalf uur later terug kwamen werd het kampvuur aangemaakt en werd er een goed verhaal verteld door Ebin (1 van de gidsen), en werden onze zangkunsten gecombineerd met de ghaneze taal nog even op de proef gesteld tot het tijd was om te slapen. Nou ja slapen, luisteren naar/genieten van alle dierengeluiden om ons heen. Wat een ervaring! De bush baby (of galago) is een klein beestje, maar maakt herrie voor tien! Om 5 uur ging de wekker weer en werd het tijd om op te staan. Tijd om de 'canopy walk' in het vroege ochtendlicht te gaan maken. Dit is een 'walk' in het regenwoud op 28 tot 40 meter hoogte, van boom naar boom over touwbruggen. Hoe kun je beter je dag beginnen? Nee inderdaad, niet...

Na genoten te hebben van een onvergetelijk jungle avontuur wilden we toch nog 'aapjes' kijken. Daarom vervolgden we na het afscheid van onze gidsen met de andere 6 meiden onze weg naar een Monkey Forest Sanctuary. Gerund door een ontzettend leuk en enthousiast Nederlands stel. Ja, je komt ze ook overal tegen die Nederlanders. Na een rondleiding door hun eigen opgebouwde mini dierentuin (er waren meer dieren dan alleen maar apen) kwamen we uit op de top van hun grond waar we nog konden genieten van (alweer) een mooie uitzicht. En met als afsluiting nog een drankje. Daarna werd het tijd voor de weg terug naar Accra. Zo verlieten wij moe maar voldaan om 10.00 uur cape coast, met het gevoel alsof het 22.00 uur was. Wat een mooi weekend hebben we gehad.

De tweede stageweek is goed begonnen, we nemen een kijkje in de Ghanese openbare apotheek. Heel anders dan in Nederland, maar wel erg leuk om te zien.
Dit is waarschijnlijk ons laatste berichtje vanuit Accra, zaterdag gaan we richting Kumasi waar we de volgende twee weken zullen verblijven.
See you later!

• 18 September 2012 - 11:56

Maartje:

Hoi Wendy,

Wat een leuke verhalen om te lezen! Krijg er helemaal een glimlach van op mijn gezicht als ik bedenk hoe jullie daar door die straten lopen.

Heel veel plezier!

Groetjes Maartje

• 18 September 2012 - 12:08

Karin:

Wat hebben jullie een zwaar leven daar:-P! Haha, niet! Wat een mooi verhaal en een avontuur zeg! Zo'n nachtwandeling lijkt me wel spannend. Maar die gidsen zien er heel bekwaam uit ;-)!
    Leuk om zoveel van jullie te horen! Ben benieuwd naar stageweek 2! Jullie vast zelf ook!
    xxxx

• 18 September 2012 - 12:12

Metta:

Hee stoere chicks!

Wat goed dat jullie inmiddels helemaal zijn ondergedompeld in de Ghanese cultuur qua werk en eten! Beide wel even een omschakeling lijkt me. De canopy walk klinkt echt super gaaf, dat moet echt prachtig zijn in het eerste ochtendlicht. Wat staat er precies op het programma in Kumasi?

Veel plezier en succes,
    Metta

PS Krijgen we nog foto's van de apies?

• 18 September 2012 - 14:26

Sjanna:

Leuk leuk! Gelukkig niet aangevallen door een wurgslang of iets dergelijks :)
    Fancy broekjes hebben jullie ook aan zeg! Daar gekocht?
    Succes op de volgende plek.

Liefs,
    Sjanna

• 18 September 2012 - 14:52

Gea:

Heeey VKG :D:DH
    Wat spannend en vooral leuk allemaal! Ben ook benieuwd hoe de volgende 2 weken zullen zijn! Kumasi klinkt natuurlijk al prachtig van em zelf ;) Veel plezier met zn 2en en al de leuke mensen die jullie onderweg ontmoeten! :D

Leafss fanút Fryslân, en wol fanút Bitgum city :p

• 18 September 2012 - 20:03

Sanneke:

Hey schatjes!

Wauw, zeker een avontuurlijk weekend:):) Haha, de boys zien er wel stoer uit hoor;)
    Leuk ook, dat jullie met die andere meiden zijn opgetrokken!
    Hier gaat het verder ook prima. Vandaag voor het eerst les gegeven! Hoppa, meteen 4uren
    aan de eerstejaars zonder docent erbij. Het kan allemaal;)

Doei doei, succes deze week! X San

• 18 September 2012 - 22:19

HEIT EN MEM DE VRIES:

LIEVE WENDY EN MILOU WAT HEBBEN JULLIE EEN MOOI WEEKEND GEHAD.
    WAT EEN INDRUKKEN ALLEMAAL TE GEK!
    EEN VEEL MOOIER VERHAAL DAN DAT VORIGE DAT VOND IK DOODENG.
    ZO IN HET DONKER DAAR RONDLOPEN DAT MOETEN JULLIE NIET TE VAAK DOEN HOOR.
    MAAR OOK DAAR HEBBEN JULLIE JE UIT WETEN TE REDDEN MET BEHULP VAN LIEVE GANEZEN.
    MOG EEN MOOIE WERK WEEK TOEGEWENST EN TOT HET VOLGENDE VERHAAL.
    DIKKE TUT VAN HEIT EN MEM.
    P.S PAS GOED OPELKAAR

GROETJES AF CURACAO

• 19 September 2012 - 16:14

Sander En Carin:

Hee Wendy!
    Oh wat klinkt het allemaal mooi, prachtige verhalen en vooral énige foto's zeg! ;)
    Die 2 kerels wordt je bijna bang van..
    zelfs aan ongeveer de andere kant van de wereld :O
    We wachten op de volgende verhalen en pics!
    Have fun! Doeg!

• 19 September 2012 - 16:14

Sander En Carin:

Hee Wendy!
    Die 2 kerels wordt je bijna bang van..
    zelfs aan ongeveer de andere kant van de wereld :O
    We wachten op de volgende verhalen en pics!
    Have fun! Doeg!

• 20 September 2012 - 21:17

Jetty:

Hallo dames,
    Wat weer een leuke verhalen, en een prachtige foto`s, zo krijg je er ook een beeld bij de dingen die jullie meemaken. Veel plezier en succes in kumasie!!
    Groetjes uit Ingelum.

• 22 September 2012 - 13:43

Ina:

Hoi Wendy,

Prachtige verhalen schrijven jullie! Je waant je even in Afrika.
    Super dat jullie alles proberen, met name het eten, moet toch wel even wennen denk ik? maar ook het reizigen met de openbare middelen die ze hebben en natuurlijk de lokale bevolking. Zo leer je toch wel het land en zijn bewoners goed kennen.
    Blijf vooral genieten en mooie verhalen schrijven.
    Groetjes en veel succes de komende 2 weken in jullie nieuwe omgeving.

Ina&Lolke Jan

• 23 September 2012 - 13:37

Lianne & Geert-Jan :

Jawel naar jaren langt wachten was het dan nu eigenlijk zover. Aapjes kijken in real life :).
    Zo te lezen hebben jullie het echt onwijs naar jullie zin. Alvast veel succes de komende twee
    weken op jullie nieuwe verblijfplaats. Vol spanning wachten wij tot het volgende avontuur van
    Wendy & Milou af.

Liefs,

Lianne & Geert-jan

• 24 September 2012 - 10:18

Klaas En Sjoerdtje:

Hoi Wendy (en Milou),
    Ek wij ha jimme ( prachtige) avonturen lêzen en de skitterjende foto`s besjoen. Wat ha jimme in moaije manier fan ferslachjaan, it is krekt as binne we sels efkes yn Ghana west!
    Fanôf de Tolve 17 winskje wij jimme noch in "fantastyske" tyd ta yn Afrika.
    Mar.........jimme binne dêr toch hinne foar staazje foar jimme stúdzje? ( of dogge jimme dat der gewoan noch efkes bij!)
    Oan`t sjen ,
    Klaas en Sjoerdtje

• 25 September 2012 - 13:24

Thomas, Alie, Senna En Robin:

Hoi froulju!

wat leuk om te leasen hoe jim it hawwe... en ek de reakties der op binne wer sa leuk. Sa te lesen geniete jim enorm! no, dat mat ek, it is in hiele bysundere erfaring die't je mar ien keer meimeitsje! dusssss... Geniet en blieuw foaral ferslag dwaan, dan geniete wy jir, ien it stoarmige Fryslan, in bietsje mei!

Sukkes meiden! oant sjens! Groetnis ut St Anna

• 05 Oktober 2012 - 14:48

Anja:

Milou, ik vind dat je echt kijkt alsof je iets zeer onsmakelijks eet bij die eten-met-de-hand-foto! Heel leuk. Ik lees weer snel verder, ben bezig aan een inhaalrace, zo na de vakantie.
    liefs, anja