Kumasi: Hard werken met veel plezier (& star bier) - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Wendy en Milou - WaarBenJij.nu Kumasi: Hard werken met veel plezier (& star bier) - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Wendy en Milou - WaarBenJij.nu

Kumasi: Hard werken met veel plezier (& star bier)

Blijf op de hoogte en volg Wendy en Milou

28 September 2012 | Ghana, Kumasi

Hallo allemaal,
Er zijn alweer bijna 2 weken voorbij gegaan zonder een verhaaltje (te danken aan een internetstoring), dus weer even wat updates over onze ervaringen, stage en het land.

Inmiddels zijn we er aan gewend dat we met ‘obruni’ worden aangesproken (we zeggen dan ook ‘obibini’ terug, je kunt vast wel raden wat dat betekent!) maar nu zijn we ook achter onze Ghanese naam gekomen. De meeste Ghanezen zijn genoemd naar de dag waarop ze geboren zijn. Natuurlijk zijn wij even na gegaan wat onze geboortedagen waren en zijn we er achter gekomen dat Milou ‘Adwoa’ (maandag) heet en Wendy is ‘Afua’ (vrijdag). Nadeel van deze manier van naam geven is dat je 1 naam roept, en er dan gelijk tig mensen omkijken.. Maar het blijkt dat je sterk verbonden bent met degenen die op dezelfde dag als jou zijn geboren. Deze band is sterker dan die met je biologische broer of zus hebben we ons laten vertellen.. tsja, dat zal dan wel.

De eerste twee weken stage zitten erop. Accra hebben we achter ons gelaten en inmiddels zijn we alweer een week aan het werk in Kumasi. De busreis naar Kumasi was nog wel een puntje. Daarom proberen we een kleine indruk te geven van deze dag/reis:
06.00 opstaan, 07.00 ontbijt (werd iets later, Ghana hè), 07.50 afscheid gastvrouw/taxi nemen, 08.20 op het busstation, nu wachten totdat we een ticket voor de bus naar Kumasi kunnen kopen, 09.00 nog steeds wachten, 10.15 nog steeds wachten…, 10.30 eindelijk een ticket weten te bemachtigen, 10.31 wachten op de bus, 11.25 eindelijk, onze bus is gearriveerd, 11.55 vertrek bus (bye bye Accra), 14.05 sanitaire stop, 17.10 aankomst in het enorm drukke Kumasi na een lange reis over ontzettend hobbelende ‘wegen’, langs kleine (rode) dorpjes en door stukken groen Afrika, 17.13 Bij Malik, onze persoonlijke chauffeur en bodyguard in de auto, 17.30 aankomst guesthouse, 18.15 rijst eten met Malik, 19.30 weer ‘thuis’ en konden alle spullen die een dag eerder met pijn en moeite in de backpack zijn gestopt weer uitgepakt worden.

Ons verblijf is heel chill, brede bedden met eigen woonkamer en badkamer met bad (helaas wel koud water..) Het guesthouse, soort vakantiehuisjes idee, staat in een op zichzelf staande katholieke gemeenschap, met een jongensschool, appartementen voor de scholieren en onze stageplek.
Maandag was onze eerste stagedag, we werden opgehaald door Malik, ook al is het maar 10 minuutjes lopen, en afgezet bij de Archdiocesan Health Pharmacy Ltd. (ADHPL). Het is een productie apotheek waar we gelijk aan de slag konden met etiketten plakken op neusdruppelflesjes (geplakt met kinderlijm), om vervolgens de doosjes te vouwen, de flesjes erin te doen, bijsluiters vouwen, erbij stoppen en doosjes dicht doen. In Nederland gebeurt dit machinaal, hier in Ghana doen we het allemaal met de hand. Aan het eind van de dag hadden we 2377 neusdruppelflesjes verpakt en klaar gemaakt om af te leveren. De rest van de week hebben we nog meer etiketjes geplakt, maar ook producten gemaakt: oogdruppels in het ‘steriele’ hok (1500 stuks), hoestdrankjes (1600 stuks) en nog andere mengsels voor de maag. Dit gaat als volgt: eerst afwegen, water erbij, mengen, dan flesjes spoelen, flesjes vullen met het net gemaakte medicijn en dan de dopjes erop draaien. De blaren staan inmiddels op de handen, het is hard werken hier maar zeker erg leuk!
Na het weekend gaan we een week stage lopen in een ziekenhuisapotheek, waar we de medicijnen ook naar de patiënten mogen brengen. Hiervoor moeten we wel op cursus, want de mensen spreken niet allemaal Engels, maar voornamelijk Twi, niks van te verstaan, maar schijnt heel makkelijk te zijn om te leren..We zullen wel zien hoe ons dit afgaat!

Vanmiddag na stage gaan we eerst nog een drankje doen met collega’s en Malik, om te vieren dat het weekend is. Komend weekend gaan we weer op reis, we gaan proberen of we daar volgende week nog een verslagje over kunnen doen. En hopelijk blijft het komend weekend droog. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar ook hier in Afrika kan het zo nu en dan eventjes behoorlijk regenen (en wij maar denken dat we buiten het regenseizoen kwamen). Sinds we in Kumasi zijn heeft het al een aantal keren geregend. Gelukkig voornamelijk in de avond. Maar de temperaturen zijn nog wel steeds erg aangenaam (in tegenstelling tot in Nederland hebben wij ons laten vertellen)!

De ervaring met Ghanees eten en drinken hebben we inmiddels uitgebreid met Banku, Red Red met bonen, boiled yam, boiled plantain, plantain chips, Ghanese kebab (geen aanrader, onze mond stond in brand!) en hele grote flessen Star bier (625 mL!). Weten wat het allemaal is? Raadpleeg google maar ;)

• 28 September 2012 - 15:36

Opa En Else:

Wat is het toch leuk om deze verslagen te lezen, meiden, wat een ervaring! Wij smullen ervan en kunnen alleen maar jullie nog veel meer van dit soort ervaringen wensen.

Keep it cool,

liefs van Opa en Else

• 28 September 2012 - 15:49

Omke Thomas:

He luitjes harstikke leuk zo'n verslag ben benieuwd wat jullie allemaal beleven.
    groetjes hier vanuit Marsum.
    En pas goed op elkaar.

Dikke tut Thomas, Thimo en Fien

• 28 September 2012 - 17:48

Rob:

Prachtig! Die ervaringen die je zo opdoet. Bij de immigratiedienst in CTG gaat het vergelijkbaar: grote vellen papier waar met de schaar de teksten worden uitgeknipt en met kleuterschool-lijm (met een kwastje) worden die stukken papier op een ander papier geplakt en daar komt nog een vingerafdruk bij, ja met inkt.
    In NL hebben ze overal een machientje voor.
    Zorg dat je de blaren goed koelt met flessen koud bier!
    Dikke knuf voor jullie beiden, RIT

• 28 September 2012 - 19:08

KaTo:

Hoi wendymilou!

Wat is het toch leuk dat jullie met z'n tweetjes zijn. Fijn om te horen dat jullie na alle jungle avonturen eens een keer aan het werk gaan. En dan ook goed in de productie. Kleren zijn top zo te zien.
    Maar gelukkig maar voor een week. Volgende week weer een nieuw avontuur.
    Geniet van het mooie verblijf en we kijken uit naar een nieuw bericht.
    xxxxxxxx Kato

• 28 September 2012 - 20:43

Winke Van Wieren:

hallo weny en milou
    wat een prachtig verhaal en wat een belevenis ik heb vanavond weer een smsje gestuurd wendy maar ik kreeg nu een ander nummer van mem misschien is het nu goed ik zie nu al naar een volgend bericht uit van julie dan reageer ik wel weer ik heb leuke weken in bitgum gehad nu is het weer even wennen heel veel plecier en wees voorzichtig dikke tut beppe winke

• 29 September 2012 - 12:24

Joyce Hogebrug:

Haa milou (en wendy)
    Wat een gave foto's en mooie verslagen! Hoelang zijn jullie daar? Echt vet!
    Veel plezier nog!
    Groetjes Joyce

• 29 September 2012 - 21:36

Alle, Liesbeth & Fenna:

Hoi dames,

Ook wij lezen geregeld mee met jullie belevenissen.
    Erg leuk om te lezen en foto's om te zien.
    Geniet nog van het avontuur en veel succes met de stage.

Groetjes van uit Hallum, Alle, Liesbeth & Fenna

• 30 September 2012 - 13:16

Marijke Postma:

Hey meiden,

wat zijn jullie goed bezig daar!! ;) Wel zorgen voor wat ontspanning hé! (Misschien dat die biertjes wat kunnen helpen??!) Veel plezier de komende week(en) en wij houden jullie site in de gaten!

Liefs Marijke & Durk

• 30 September 2012 - 19:45

Marja:

Ha Milou en Wendy,

Wat een hoeveelheid flesjes, daar zou je haast van gaan dromen als je te veel van dat bier hebt gedronken.
    Primitief zo'n keuken voor nl maar voor daar heel modern denk ik.

'k Ben benieuwd hoe snel jullie de taal leren en hoe de ervaringen in het ziekenhuis zijn.

Succes en ook heel veel plezier gewenst!

MarJan

• 01 Oktober 2012 - 10:51

Sjanna :

Die busreis was een behoorlijke geduldstest volgens mij haha!
    Leuk dat jullie aan de slag worden gezet met een prittstift.. Lijkt een beetje
    Op mijn werk Milou haha. Nog bedankt voor je mail! Vond er een leuke verrassing.
    Heb nog niet de tijd genomen om terug te mailen, nogal druk met klussen geweest.
    Nou heel veel plezier daar en ik hoop dat jullie een mooi weekend hebben gehad!

Liefs,
    Sjan

• 01 Oktober 2012 - 21:02

Heit En Mem:

lieve meiden

wat weer een mooi verhaal hebben jullie geschreven.
    zo leuk om jullie belevenissen te lezen.
    fijn dat het openbaar vervoer in nederland iets beter gaat dan in ghana hahahaha.
    ik hoop dat jullie een mooi weekend hebben gehad'
    wij zijn de vakantie ook al weer vergeten we werken weer volop.
    geniet van jullie verblijf daar want de weken vliegen om.
    zie uit naar jullie volgend verhaal'.
    leafs en knuffel heit en mem

• 02 Oktober 2012 - 21:18

Milly:

He dames,
    Wat leuk om jullie avonturen hier te lezen. Maandag heeft Ine me deze site even laten zien en Tessa heeft me een link gestuurd. Nu heb ik de rest gelezen. Wat een avontuur en bijzondere ervaring. Zo maak je nog eens wat mee. Geniet er van en pas goed op elkaar.
    Groetjes, Milly

• 04 Oktober 2012 - 11:41

Beppe Winke:

hoi wendy en milou

wat een belevenis om in zo,n land te zijn en wat priemitief om somige dingen allemaal met de hand te doen als dit hier moest werd je niet helemaal voor vol aan gezien jullie moetmaar heerlijk genieten dit is een reis om nooit te vergeten veel plecier verder en ik kom wel weer
    dikke tut beppe winke

• 04 Oktober 2012 - 12:00

Geert-Jan:

Hallo Adwoa en Afua,

Zo als ik dit lees hebben jullie het prima naar je zin.
    Dat moeten jullie maar even zo houden. Maar het is daar
    een mooi leven lees ik wel, eigen taxi een bodyguard en ook nog
    eens bier van 625mL, misschien wel de perfecte vakantie bestemming.
    Maar ja werken mut ook nog gebeuren en ik dacht dat dat ook wel goed zat.
    Nou geniet nog maar even van dit Ghanese avontuur en ik schrijf wel even wat vaker.
    Wendy ik heb nog een kleine verrassing ik zit niet meer op school en in februarie begin ik met de pabo.
    En ja Wendy geef maar toe je mist je kleine broertje stiekem wel he, nou nog even hard werken daar in het ziekenhuis en groetennn vanuit het zonovergoten Nederland.

Geert-Jan